Tuesday, March 20, 2012

Seputih Salju (Part 5)

Yusof berjalan di luar kawasan penempatan pelajar mesir seorang diri. Baginya penting bagi seorang Hamba Allah untuk mentadabbur alam ciptaanNya yang tiada bandingnya. Hatta persekitaran ciptaan manusia pun tidak dapat dibandingkan dengan alam ciptaan Illahi. Tatkala melihatkan burung, alangkah seronoknya apabila dapat terbang tinggi ke angkasa. Melihat pokok, alangkah seronoknya dia menjadi tumpuan orang. Tetapi semuanya tidaklah sehebat manusia yakni khalifah ciptaan Allah S.W.T.Semua makhluk iri hati akannya. Sungguh, Allah mengurniakan lebih kelebihan kepada mereka. Mereka boleh berbuat apa sahaja di dunia ini asalkan berpandukan pada syariat, Malah Allah mengangkat taraf khalifah ini ke tahap yang paling tertinggi." Alhamdulillah, thank u Allah", ucap Yusof dalam hati.

Sesampainya Yusof di penempatan pelajar Malaysia. Dia terus ke dapur untuk memasak pada hari ini. Sebenarnya, Yusof telah merancang sejak diluar tadi untuk masak sesuatu yang istimewa buat sahabat2nya. "erm, x sabarnya nak makan dalam talam dengan diorg, mesti diorg terkejut tgk aku masak" bisik Yusof seorang diri sambil tersenyum. Apabila Yusof sedang khusyuk memasak, Hakim datang menjenguk. "oit, akh.. buat apa tu?? wanginya !! bau sampai ke bilik ana. Enta mimpi apa masak awal2 ni? ha, mesti da berita gembira.." seloroh Hakim. " uish, enta ni ! masak salah, xmasak pun salah... apa salahnya klu sekali skala ana masak .. lagipun, bukan ke antum semua terinin sgt nak rasa air tangan ana yang sedap ni.. hehe" tergelak Yusof melihat gelagat sahabat karibnya itu mengusiknya.

"Akh, ana dah minta tolong abang saudara ana yang kat sana tentang muslimat yang enta suruh risikkan tu, stakat ni dia tengah mencari siapakah yang bernama Yasmin Binti Ahmad yang enta cakap hari tu, katanya dia xjumpa2 lagi.. t kalau dah dapat berita apa2, ana bagitaw kemudian ea.." Hakim menerangkan kepada Yusof soal permintaannya sebelum ini."Takpelah Hakim, jangan desak sangat saudara enta tu, kesian pulak dia.Dah la study lagi, diserabutkan pulak dengan permintaan ana ni, kesian pulak dia" jawab Yusof." Bukan apa, Ana nak penuhi permintaan enta, lagipun ana kesian tengok enta ni.. boleh dikatakan WAJIB dah nak nikah.. asyik termenung je.. xtaw la engatkan siapa kan.., haha.." Panjang helai tawa Hakim.

Yusof hanya tersenyum melihat gelagat sahabatnya itu. Namun, fikirannya juga turut melayang entah kemana. Yusof menatikan saat dipertemukan semula dengan gadis idamannya itu sekaligus ingin menjadikannya permaisuri dihati."Ya Allah, Adakah dia Milikku??" soal Yusof dalam hati.Sebenarnya, Yusof merancang untuk pulang ke Malaysia pada dua bulan akan datang dengan membawa berita gembira kepada ummi kesayangannya. Dia ingin memenuhi impian umminya untuk melihat pernikahannya tahun ini. Tetapi, adakah dia mampu memenuhi impian itu. Moga-moga Allah mendengar permintaan Umminya....

*******************************************************************************

Yasmin mendapat message daripada seorang senior yang sangat dia kagumi.Bagi Yasmin, seniornya itu sudah dianggap sebagai seorang abang kerana keprihatinannya menjaga Yasmin sejak tahun pertama pengkuliahan lagi. 'abang' nya itu selalu membantunya tika Yasmin dalam kesulitan. Katanya ingin berjumpa dengan Yasmin untuk bertanyakan sesuatu. Sejak tadi lagi, Yasmin tertanya -tanya apakah yang ingin ditanyakan oleh seniornya itu. Yasmin menuju ke tempat yang telah dijanjikan.Ternampak kelibat dua orang lelaki di satu sudut taman rekreasi yang indah. " Alhamduliilah, nasib baik abg Sufian bawa teman. Fatin xdapat temankan coz ada kuliah.. Tp siapa ek lelaki tu" bisik Yasmin dalam hati.

"Assalamualaikum, abg. Maaf buat antum lama tunggu" Sapa yasmin. " Waalaikumsalam, Yasminnn... Ha, datang pun.. ni abg perkenalkan kawan baik abg, Haikal classmate jabatan abg" Jawab Sufian. Alangkah terkejutnya Yasmin melihat lelaki itu. " kenapa dia muncul lagi, AllahuRabbi" bisik Yasmin dalam hati. " Hi, nice to meet u, keciknya dunia ni kan.. xsangka kte dapat jumpa lagi. owh, Enti lah Yasmin ea??" ucap Haikal tepat memandang mata Yasmin, seolah-olah memperlinya. " dah tahu buat apa tnya lagi, pelik la mamat ni" gomel Yasmin dlam hati sambil membalas ringkas pertanyaan Haikal: " ye , analah Yasmin.. nice to meet u again"

Suasana menjadi sepi setekita lalu Sufian memulakan bicara. "Min, maaf abg amk masa min sket pagi ni. ni Haikal ni nak kenal siapa Yasmin, katanya ada hal nak tanya sket". "Small matter la abg, lagipun, min banyak dah menyusahkan abg, kalau stakat permintaan sekecik ni, apalah sgt.. ermm, enta nak tanya apa ea??" soal Yasmin pada Haikal. "Pertama skali.. ana mohon maaf pada saudari Yasmin kerana mengambil masa enti sedikit dan mengenai pertemuan kita sebelum ini, bukan niat ana nak menyinggung perasaan enti, mohon maaf skali lgi.. sebenarnya ingin bertanyakan status enti, sudah berpunya atau belum? " ucap Haikal.

" Perkara lama baik kte lupakan, ana xsimpan apa2 pn.. kalu boleh ana taw, sapa ea bertanyakn soalan ni? enta k atau orang lain?" soal Yasmin kembali. Haikal teragak-agak untuk menjawab soalan itu. Baginya, memberitahu hal sebenar umpama melepaskan sesuatu yang amat berharga. Haikal tertarik dengan Yasmin sejak awal pertemuan lagi. Bagi Haikal biarlah Yasmin nampak perasaannya itu nanti.. Dia ingin Yasmin tahu  dalam keadaan yang tenang dan mengenali dirinya. " erm, ana just tanyakan. suatu hari nanti enti akan tau juga siapa orangnya" jawab Haikal.



"Allah.. ana xtaw nak jawab macam mna. sekarang ana masih lagi dibawah jagaan mak ayah ana.Ana mengharapkan jodoh akan muncul setelah ana grade nanti.. xsangka pulak sekarang dah da yang bertanyakan status ana" ucap Yasmin dengan tenang. Soal Haikal lagi" enti suka lelaki yang macam mana ea? maaf, banyak tanya". Persoalan yang diutarakan sudah lari dari tujuan yang asal. apakan daya, Haikal xmampu membendung perasaan hatinya untuk mengetahui segala tentang gadis yang berjaya menarik hatinya itu.

" wah, cepumasnya soalan.. ana xlah demand sgt.. ana juz nak lelaki soleh yang mampu membimbing diri ini dan bakal anak kami ke jalan yang Allah redhai , soal bentuk fizikal dan perkara2 furu' ni ana xkisah sgt sebenarnya cuma biarlah molek mata memandang, xgitu abg Sufian??" Yasmin memandang Sufian sambil tersenyum.Sufian senyum kembali kerana dia tahu Yasmin seperti mengaitkn dirinya dalam hal ini. Dulu, waktu Sufian merisik isterinya, Yasmin  lah org yang banyak membantu dan menjadi orang tengah.

"erm, menarik tu! ana akan take note" Ucap Haikal sambil ternampak deretan giginya yang cantik seperti model itu kepada Yasmin. Ramai gadis di kuliah yang meminati Haikal kerana wajahnya yang hensem terutama senyumannya yang mampu menawan hati ramai gadis2 di universiti. Hatta, wujud juga sebilangan gadis Rusia yang meminatinya juga dan ingin berpacaran dengannya." Huh, nakalnya senyuman!! meluat plak tengok. bajet hensem la 2... ALLAH..ALLAH.. diakah orang yg bertanyakan statusku ataupun orang lain??" Yasmin bermonolog sendirian. Yasmin seolah-olah mengharapkan pertanyaan itu dari naqibnya di sekolah dulu yang pernah merisiknya dan masih mengutuskan email kepadanya.

Dalam perjalanan pulang ke rumah, Yasmin masih mengira-ngira siapakah gerangan yang bertanyakan satusnya.." Haikal k ek, eh.. xmungkinlah.. ak baru je kenal dia.. xsampai sebulan pun... k ust Faisal.. tapi, betul ke dia masih simpan perasaan kat aku.. ntah2 dah kawin , anak 3 ape..ermmm, napalah hati aku rasa semacam je" Yasmin mengetuk-ngetuk dadanya perlahan. "Ha, entah2 Yusof... Dia pernah email ak 2 minggu lepas.. tp, bukan dia kt Jordan ag k.. org hensem macam dia.. sapalah xnak.. bertuahlah sapa dapat dia" hati Yasmin sayu memikirkannya. Setiap kali dia cuba memejamkan mata dan memikirkan siapakah orang yang bertanyakan statusnya, senyuman Haikal kerap kali muncul di benak fikirannya.." Astagfirullah al-'Azim...., ampunkan aku Ya Allah.." "napalah muka dia je yang muncul.. bukannya hensem sangat pun".. Yasmin cuba membuang jauh-jauh gambaran senyuman lelaki itu yang berjaya menganggu ketentramannya.

Bagi Yasmin, Biarlah Allah menentukan segalanya.. Dia yakin pasti ada sang arjuna yang menantikan hatinya untuk dicurahkan segala cinta dan kasih sayang.. cuma dia perlu bersaba menanti siapakah arjuna impian yang berjaya menakhluk hatinya yang keras ini. "Semoga Allah memandang kesabarannku ini.. Aminnn Ya Rabb". Doa Yasmin dalam hati dengan penuh pengharapan.





No comments:

Post a Comment