Wednesday, March 14, 2012

Seputih Salju~ ( part 4)

Surah az-Zumar, ayat 10, mafhumnya:
" Katakanlah (Wahai Muhammad, akan firmanKu ini, kepada orang-orang yang berakal sempurna itu): "Wahai hamba-hambaKu yang beriman! bertaqwalah kepada Tuhan kamu. (ingatlah) orang-orang yang berbuat baik di dunia ini akan beroleh kebaikan (yang sebenar di Akhirat). dan (ingatlah) bumi Allah ini luas (untuk berhijrah sekiranya kamu ditindas). Sesungguhnya orang-orang yang bersabarlah sahaja yang akan disempurnakan pahala mereka dengan tidak terkira".

Yasmin mentadabbur ayat itu dengan sepenuh jiwanya seusai menunaikan solat sunat Dhuha. Benarlah setiap musibah yang disertakan dengan kesabaran pasti akan mendapat ganjaran di sisi Allah. Jika tidak dapat di dunia, InsyaAllah pasti di akhirat kelak. Yasmin yakin dengan janji Allah kepada orang yang sabar. Kerana kini, dia sedang belajar untuk bersabar menanti sesuatu yang belum pasti.

" Ya Allah, Engkau ampunkanlah dosaku, ampunkanlah doda kedua ibubapaku, adik-beradikku, guru-guruku, sahabat2ku serta dosa2 muslimin muslimat di muka bumi ini Ya Allah.. Ya Allah, Sesungguhnya aku telah letakkan diri, hati dan jiwa ini hanya untuk Mu dan perjuangan Islam... Maka, kau tetapkanlah hatu ini untuk terus thabat dan teguh..Wahai Tuhan yang hanya di SisiNya tersimpan segala perkara..Ya Allah, pagi yang penuh barakah ini... aku memohon padamu... kuatkan lah aku, kuatkanlah aku, kuatkan aku menghadapi segala ujian Mu ini.. kurniakan kesabaran kepadaku agar aku sabar menanti siapaka imamKu, jauhilah aku dari lembah penzinaan dimana Engkau amat memurkainya, tunjukkan aku pilihan yang tebaik, Ya Rabbul 'Izzati... jauhkan aku daripada segala fitnah yang boleh membawaku kepada nerakamu... Dan Engakau terimalah aku sebgai hambaMu yang soleh". Berdoa Yasmin dlam hati.

"tuk..tuk..tuk..". pintu bilik Yasmin diketuk. "min, jom pi beli barang dapur", sapa Liyana, housemate yang rajin dalam segala hal." erm, boleh gak. sy memang nak keluar tadi", jawab Yasmin perlahan. 

Mereka berdua menaiki bas untuk ke kedai yang selalu mereka pergi untuk membeli barang dapur."erm, nak masak apa ea hari ni?" soal Yasmin. " sy rindu la nak makan masakan rumah", seloroh Liyana.Yasmin teringin untuk masak sup ayam kerana memikirkan suasana yang sejuk sedang mereka alami. lagipun, mak pernah cakap sup panas elok makan kalau sejuk.

Ketika Yasmin hendak mengambil ayam, tangannya hampir tersentuh satu tangan yang juga ingin mengambil ayam yang sama.Yasmin menoleh ke arah pemilik tangan tersebut " huh, muslimin... malunya" gomel Yasmin dalam hati sambil beralih ke tempat lain."eh, you... awk", panggil lelaki itu. " saya?" ucap Yasmin. "Yes, You.. owh, awk rupanya orang melayu.. engatkan orang sini, muka x macam melayu", kata lelaki itu.
"eh2, mamat ni.. banyak cakap pulak.. dah la comment tentg muka orang" marah yasmin dalam hati.

"Maaf ea encik...??sy x berniat nak ambil ayam awk" yasmin berkata. " Its ok, small matter, sy pun x berniat nak ambil ayam awak... by the way, juz call me Haikal.. ur name??". 

" it is not important to know my name right now, juz take that chicken and its over between us,ok.. im really sorry about just now.." selepas speking dengan mamat poyo itu, Yasmin terus beredar daripada tempat tersebut tanpa menoleh sedikit pun kepada lelaki yang perasan macho tadi.

"kenapa dia macam marah ek, aku buat salah ke.. tanya nama je pun... erm, xpe2.. dunia ni kecik je.. kat mana2 pun boleh jumpa, i will know ur name miss Cute" bisik Haikal dalam hati sambil tersenyum sendirian. termuncul sedikit perasaan geli hati dalam hati Haikal melikat gaya wanita yang tidak punya nama itu, seperti pernah dia ketemu dengan wanita itu sebelum ini... tapi dimana ye..^^


No comments:

Post a Comment