Monday, January 9, 2017

PERCUMA SEBULAN KELAS MENGAJI AL QURAN / IQRA' & FARDHU AIN + PERCUMA KURSUS ANAK SOLEH/AH

=====================================================================
PERCUMA KELAS SEBULAN 
Kelas mengaji al Quran / Iqra' (kanak-kanak - dewasa) dan Fardhu Ain (sekolah rendah / menengah) percuma selama sebulan yang ke dua bermula Januari 2017 yang diadakan di kelas bertempat di Sungai Merab, Kajang (berhampiran Masjid Baru Kg. Sg. Merab).

Tenaga pengajar : 
1. Ustazah graduan Sarjana Muda Pengajian al Quran & al Sunnah, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM). Kini tahun akhir Master, UKM.
2. Akhi Shahrul Akram; guru mengaji lelaki berpengalaman sejak 2009 di pusat tuisyen dan di rumah. Mengikuti kelas bacaan al Quran bersanad (oleh Ustaz Asmadi) dan kursus taranum (oleh Ustaz Hj abdul Rahim,johan tilawah antarabangsa 1994/1995) sewaktu di UKM. Pengalaman sewaktu persekolahan:Johan tilawah peringkat zon, naib johan tilawah peringkat daerah, wakil sekolah pertandingan hafazan.

Kelas taranum tersebut adalah untuk peserta yang sudah ada asas, penyertaan Shahrul Akram adalah lebih kepada menimba pengalaman bertalaqi dan mencari peluang menampung kelompongan dari sudut tajwid/lughah dan pengalaman ini merupakan sesuatu yang berharga lantaran peluang sebegini jarang dijumpai. Kini calon PHD (Kejuruteraan).

Hari : berdasarkan perbincangan.
Waktu : antara maghrib - isya' (1 jam).
Sekali seminggu.

[1] Mengaji al Quran / Iqra' (kanak-kanak-dewasa, lelaki/perempuan)
1) Kandungan pengajian merangkumi kemahiran membaca, tajwid, tafsir, dan hafazan.
2) Kanak-kanak (hingga umur 12 tahun) - RM 20 sebulan.
3) 13 - 17 tahun - RM 30 sebulan.
4) Dewasa 18 tahun ke atas - RM 50 sebulan.
5) PERCUMA SEBULAN yang yang ke dua.

[2] Fardhu Ain + PERCUMA kelas Bright Young Caliph
1) Kandungan pengajian menyentuh aspek-aspek fardhu ain & ibadah seperti:
     a) Solat.
     b) Zikir ma'thur.
     b) Puasa
     c) Zakat
     i) dan lain - lain.

2) Bright Young Caliph=menyentuh aspek-aspek penting dalam pembentukan peribadi anak soleh/solehah. Ke arah pembentukan mukminun berakhlak mulia, berjiwa rabbani. Membajai hati yang darinyalah bercambah buah-buah kebaikan dan ketakwaan, jalan menuju kejayaan hakiki.
    a) Pemantapan Solat.
    b) Muslim Mindset. Jatidiri Muslim.
    c) Konsep keimanan & cinta kepada Allah
    d) Cinta Rasulullah-kisah / sirah Rasulullah (rujukan utama : "The Sealed Nectar", Syaikh Safiyurrahman al Mubarakfuri)

3) Kanak-kanak (hingga umur 12 tahun) - RM 30 sebulan.
4) 13 - 17 tahun - RM 40 sebulan.
5) PERCUMA SEBULAN yang ke dua.

Antara sumber rujukan pengisian:
1) Syaikh Safiyurrahman al Mubarakfuri - The Sealed Nectar.
2) Kitab sahih Bukhari dan Muslim.
3) Dr. Zaharuddin - Formula Solat Sempurna.
4) Ustaz Rohidzir Rais - Soal Jawab remeh temeh tentang Solat 1 & 2.
4) Tafsir Al Quran (al munir, dll)
5) Syarah Hadis ( 
6) Dr. Zahazan, 101 Doa daripada hadis-hadis sahih
7) Imam An-Nawawi - Riyadus Salihin.
8) Surur Shihabuddin An-Nadawi - Ilmu Tajwid menurut riwayat Hafs 'an 'Asim melalui Toriq asy-Syatibiyyah.
9) Ustaz Hj. Rosli bin Hj. Abd. Rani, et al - Buku Rujukan Pendidikan Islam, Program Matrikulasi, KPM.
10) Dato' Ismail Kamus - Indahnya Hidup Bersyariat.

Daftar sekarang: 013 3938 471 (Shahrul Akram)

'MARILAH MENUJU KEJAYAAN'
'HASTEN TO SUCCESS'

JUGA LIHAT DI SINI HOME TUITION @ TUISYEN BERKUMPULAN ISTIMEWA SPM 2017





=====================================================================

Guru cikgu home tuition / home tutor / tuisyen rumah Matematik Tambahan , Matematik , Fizik , Sains , Biologi | SPM PT3 | Mengaji Al Quran asas Bangi Putrajaya Sungai Merab Kajang Dato Abu Bakar dan sekitarnya



Assalamualaikum.
"HASTEN TO SUCCESS!!!"
JOM HOME TUITION SPM & PT3:form 1-5:Cikgu Shahrul Akram[Pelajar Cemerlang PMR&SPM|graduan Malay College MCKK|PHD candidate|since 2009] 0133938471
>>CALLING NOW!>>SPREAD THIS to EVERYONE>>
[1 student OR small group (max: 4 students) JOM!] Subjek:  PT3 / SPM. Matematik, Matematik Tambahan, Fizik, Sains, Biologi, BI, Pendidikan Islam, Mengaji al Quran, Pendidikan Seni, Kelas melukis, mewarna & menghasilkan komik, Kelas Adobe Photoshop dan lain-lain. Kawasan Putrajaya, Cyberjaya,Bangi,Serdang,Kajang & sekitar.


KENAPA HOME TUITION:
1. Dapat 100% tumpuan dari guru. Masalah&bahagian sebenar yang perlu digilap dapat dikenal pasti.
2. Keselamatan. Tidak perlu keluar rumah.
3. Jimat masa. Tiada perjalanan pergi-balik.
4. Mudah.
5. Fleksibel serba serbi. Masa fleksibel, suasana kelas fleksibel.
6. Santai dan selesa.

KENAPA HOME TUITION SHAHRUL AKRAM:
1. Pengalaman:
Sejak 2009, menjadi cikgu dan tutor di rumah dan pusat tuisyen sebagai guru mengaji al Quran (asas), Matematik Tambahan, Matematik, Sains dan lain-lain subjek akademik dari peringkat UPSR, PT3, SPM, kanak-kanak hingga dewasa.
2. Anugerah pelajar cemerlang setiap tahun dari Tahun 1 - Tingkatan 3.
3. Anugerah pelajar terbaik PMR 2000. Straight A's.
4. Graduan Malay College Kuala Kangsar (MCKK) 2002. SPM: Straight A's, 1B
5. Matematik Tambahan: A1. Matematik UPSR,PMR,SPM: A & A1.
6. Aktif ko-kurikulum sebagai ketua pengawas, nasyid,jawatan persatuan,johan tilawah sekolah rendah dan lain-lain. Boleh kongsi pengalaman *Bagaimana untuk Skor Peperiksaan Walau Dalam Kesibukan*.
7. Akademik: Master-Kejuruteraan Mikro & Nanoelektronik, UKM. Sekarang: melanjutkan PHD-Kejuruteraan Perisian. Kelas bacaan al Quran bersanad (oleh Ustaz Asmadi) dan kursus taranum (oleh Ustaz Hj abdul Rahim,johan tilawah antarabangsa 1994/1995) sewaktu di UKM. Kelas taranum tersebut adalah untuk peserta yang sudah ada asas, penyertaan Shahrul Akram adalah lebih kepada menimba pengalaman bertalaqi dan mencari peluang menampung kelompongan dari sudut tajwid/lughah dan pengalaman ini merupakan sesuatu yang berharga lantaran peluang sebegini jarang dijumpai.

8. FREE BONUS: 
  a) Perkongsian al Quran & Hadis yang bermanfaat untuk pelajar.
  b) Perkongsian doa terbaik;ma'thur.
  c) Lazim extra masa dalam kelas, 5 minit hingga pernah juga 30 minit.
  d) Bimbingan luar waktu kelas.
  e) Handout. 
9. Sinergi motivasi&holistik.
10. Ke arah bukan sekadar kejayaan peperiksaan persekolahan tetapi juga peperiksaan kehidupan yang bersifat jangka panjang.

P R O M O S I  2 0 1 7 !! 7  P I L I H A N !! dari RM 22/jam.

[1] MATEMATIK dan SUBJEK PT3 (tingkatan 1 - tingkatan 3):
RM 38/jam seorang murid. Minimum 1.5jam satu sesi kelas.

RECOMMENDED PACKAGE PT3 (boleh campur subjek) #Pakej 1 PT3#:
1. Kelas 2 jam, 2 kali seminggu, seorang pelajar. Hanya RM 36/jam.
2. Kelas 2 jam, 3 kali seminggu, seorang pelajar. Hanya RM 35/jam.
3. Tuisyen grup andai tuan/puan ada kawan kepada anak yang mahu ikut serta. 1.5jam satu sesi kelas.
            3.1) Grup 2 pelajar- RM 30/jam bagi seorang pelajar.
            3.2) Grup 3 pelajar- RM 26/jam bagi seorang pelajar.
            3.3) Grup 4 pelajar- RM 22/jam bagi seorang pelajar.

[2] MATEMATIK SPM:
1) 1 pelajar, minimum 1.5 jam satu sesi kelas. RM 48/jam.
2) Tuisyen grup andai tuan/puan ada kawan kepada anak yang mahu ikut serta. 1.5jam satu sesi kelas.
            2.1) Grup 2 pelajar- RM 38/jam bagi seorang pelajar.
            2.2) Grup 3 pelajar- RM 34/jam bagi seorang pelajar.
            2.3) Grup 4 pelajar- RM 30/jam bagi seorang pelajar.

RECOMMENDED PACKAGE MATEMATIK / BI / P.ISLAM / PRINSIP AKAUN / PERDAGANGAN SPM #Pakej 2 SPM#:
1) 1 pelajar (kelas 2 jam, 2 kali seminggu). Hanya RM 45/jam.
2) 1 pelajar (kelas 2 jam, 3 kali seminggu). Hanya RM 43/jam.
3) PAKEJ GRUP (kelas 2 jam):
3.1) Grup 2 pelajar, (2 X seminggu=RM 37/jam. 3 X seminggu=RM36/jam)
3.2) Grup 3 pelajar, (2 X seminggu=RM 35/jam. 3 X seminggu=RM34/jam)
3.3) Grup 4 pelajar, (2 X seminggu=RM 32/jam. 3 X seminggu=RM31/jam)


[3] MATEMATIK TAMBAHAN / FIZIK / SAINS / BIOLOGI SPM:
1) 1 pelajar, RM 54/jam. Minimum 1.5jam satu sesi kelas.
2) Tuisyen grup andai tuan/puan ada kawan kepada anak yang mahu ikut serta. 1.5jam satu sesi kelas.
            3.1) RM 44/jam bagi seorang pelajar - grup 2 pelajar.               
            3.2) RM 40/jam bagi seorang pelajar - grup 3 pelajar.
            3.3) RM 36/jam bagi seorang pelajar - grup 4 pelajar.
         
RECOMMENDED PACKAGE SPM: MATEMATIK TAMBAHAN / FIZIK / SAINS / BIOLOGI / KIMIA (pilih mana-mana) #Pakej 3 SPM#:
1) 1 pelajar (kelas 2 jam, 2 X seminggu). Hanya RM 49/jam.
2) 1 pelajar(kelas 2 jam, 3 X seminggu). Hanya RM 47/jam.
3. PAKEJ GRUP (kelas 2jam):
3.1) Grup 2 pelajar, (2 X seminggu=RM 43/jam. 3 X seminggu=RM42/jam)
3.2) Grup 3 pelajar, (2 X seminggu=RM 39/jam. 3 X seminggu=RM38/jam)
3.3) Grup 4 pelajar, (2 X seminggu=RM 35/jam. 3 X seminggu=RM34/jam)

[4] RECOMMENDED PACKAGE SPM: MATEMATIK @ BI @ P.ISLAM @ PERDAGANGAN @ PRRINSIP AKAUN + MATEMATIK TAMBAHAN @ FIZIK @ SAINS @ BIOLOGI @ KIMIA (mana-mana subjek no. [2] + mana-mana subjek no. [3]) #Pakej 4 SPM#
1) 1 pelajar (kelas 2 jam, 2 X seminggu). Hanya RM 47/jam. 
2) 1 pelajar (kelas 2 jam, 3 X seminggu). Hanya RM 45/jam.
3) Tuisyen grup (kelas 1.5 jam, 1 X seminggu).
            3.1) grup 2 pelajar- RM 42/jam bagi seorang pelajar -.
            3.2) grup 3 pelajar- RM 38/jam bagi seorang pelajar -
            3.3) grup 4 pelajar- RM 34/jam bagi seorang pelajar -
4. PAKEJ GRUP (kelas 2 jam):
4.1) Grup 2 pelajar, (2 X seminggu=RM 41/jam. 3 X seminggu=RM40/jam)
4.2) Grup 3 pelajar, (2 X seminggu=RM 37/jam. 3 X seminggu=RM36/jam)
4.3) Grup 4 pelajar, (2 X seminggu=RM 33/jam. 3 X seminggu=RM32/jam)

[5] Kelas Mengaji Al Quran (asas) / Iqra'
-kanak-kanak hingga dewasa.
-pembacaan al Quran/Iqra'.
-hukum makhraj dan tajwid.
-tahsin al fatihah.
-hafazan ayat-ayat pilihan (ma'thurat/manzil)
FREE BONUS:
-tadabbur & perkongsian tafsir al Quran.
-zikir al-ma'thurat.

RM 40/jam, seorang. RM 35/jam seorang - untuk grup 2 orang. RM 30/jam seorang - untuk grup 3 orang. RM 25/jam seorang - untuk grup 4 orang.  RM 23/jam seorang - untuk grup 5 orang.
*********************************************************************************
[6] Pendidikan Seni
-skil praktikal melukis dan mewarna.
-Mewarna secara tradisional menggunakan pensel warna/water color/poster color, atau secara digital-Photoshop.
-Lihat contoh lukisan dan pewarnaan sewaktu saya di bangku sekolah: 

*********************************************************************************
[7] Kelas Melukis Komik & Kelas Adobe Photoshop (asas)
Juga, saya terbuka untuk mana-mana pihak yang ingin dapatkan kelas/tutorial melukis komik khususnya komik islamik/pendidikan/tarbiah. Berpengalaman dalam penerbitan komik sambilan dan sepenuh masa sejak 2006, dibawah 5 syarikat penerbitan. Pemenang IPCC anjuran MDEC,2011. Finalis National Manga Competition 2009&2010. 

-belajar proses melukis komik, bermula dari merangka cerita, menghasilkan skrip, mereka cipta watak, thumbnail, reka letak panel, sketching, clean up, inking, hinggalah selesai produk akhir.
-pendedahan peranan komik dalam mendidik pelajar ke arah kejayaan, mendidik masyarakat, membentuk peribadi mukmin yang soleh/solehah.

*Yuran dijelaskan secara bulanan.
*Dan ada lagi diskaun untuk grup yang ambil pakej 2 jam, 2 kali seminggu @ 2 jam, 3 kali seminggu
*Iklan terkini adalah Disember 2016. Sebarang iklan yang ditemui sebelum Disember 2016 adalah termansuh.

DAFTARLAH SEKARANG@pertanyaan:
Cikgu Shahrul Akram. 
013 3938 471
msa.akram@gmail.com
Kenal lebih lanjut:)KLIK:
https://baitulakram.blogspot.my/
https://www.facebook.com/shahrul.akram.9


Jazakumullahu khairan kasira.

"HASTEN TO SUCCESS!!"

Berikut gambar-gambar di antara tahun 2009 - 2016 dalam pelbagai acara. Banyak gambar tidak diambil sewaktu dalam kelas, kerana saya tidak merasai sebarang keperluan untuknya dan tidak terlintas di fikiran - sehinggalah pada hujung tahun 2016 ini; tatkala saya bercadang untuk lebih serius dalam menabur bakti sebagai guru tuisyen di rumah.
Gambar-gambar sewaktu mengendalikan program-program murid sekolah seperti kem solat & fardhu ain, kem cuti sekolah, home tuition / tuisyen rumah pelajar sekolah dan kelas mengaji (kanak-kanak hingga dewasa). 2009-2016.

Gambar-gambar sewaktu mengendalikan program-program murid sekolah seperti kem solat & fardhu ain, kem cuti sekolah, home tuition / tuisyen rumah pelajar sekolah dan kelas mengaji (kanak-kanak hingga dewasa). 2009-2016.

Rakan seusrah semasa jaulah ke Masjid Kampung Siglap, Singapura. Shahrul Akram paling kiri, berkemeja hitam. 

Fasilitator Kem Solat & Fardhu Ain. Tahun 2013 jika tidak silap.



Guru Cikgu home tuition / home tutor / tuisyen rumah Matematik Tambahan Matematik Sains Fizik Biologi SPM PT3 Mengaji Al Quran asas Iqra' Putrajaya, Cyberjaya, Bangi, Serdang, Kampung Sungai Merab, Kampung Dato' Abu Bakar Baginda, Kajang, Desa Putra, Desa Pinggiran Putra, Bandar Seri Putra dan sekitarnya.

Sunday, May 17, 2015

Pilihan Allah Buatku~ ^^

Assalamualaikum semua... lama sudah tidak menaip entri... terasa sunyi walaupun ada irama mengiringi blog ini.. ye tak??? hee~  apa khabar dengan iman? jangan lupa dengan iman... kerana pabila kita lupa padanya, maka lupalah dia akan kita... tanpa iman, diri akan dikuasai nafsu yang akan menjerumuskan insan pada kelalaian dan kemaksiatan... Na'uzubillah, sahabat...

Alhamdulillah, segala puji hanyalah untuk Allah... kini saya telah mendapat title 'Puan'... siyes terasa tua sket.. hihi~ Dialah sebaik-baik perancang.. mempertemukan daku dengan seseorang yang langsung tidak aku kenali... hanya pada Allah aku beristikharah dan bertawakal... kenal cuma hanya melalui umi dan ayah dan juga beberapa orang sahabat lain... Allah... terasa tenang dan indah sekali hubungan ini.

Alhamdulillah, diri ini telah selamat diijabkabulkan dengan seorang jejaka pilihan Allah untuk diriku pada 15 Februari 2015. Pertemuan yang tak disangka. tak terbayang dek akal fikiranku ini bertemu dengannya dengan cara yang demikian... apa yang membuatkan saya terharu adalah pabila dia menceritakan semula kesabarannya menunggu saya... rupanya sejak daripada first year UKM dia sudah memendam rasa cuma hanya mampu meluahkannya ketika saya di third year degree..  itupun terus melalui umi dan ayah...Allahu Allah..^^ (cinta dalam diam) sweet tak??? hihi~

Tahu tak sahabat??? sebenarnya tak perlulah kita meluahkan dan menzahirkan rasa cinta itu pada yang bukan hak kita...  bagi saya, ia suatu yang sia-sia dan rugi... dari dulu saya percaya akan janji Allah.. Perempuan yang baik adalah untuk lelaki yang baik.. maka, dari itu, saya mengubah diri.. CUBA.. walaupun terasa payah..sebab diri ini juga pernah jahil... sepatutnya kita kena tanam keyakinan bahawa Jodoh adalah rahsia Allah yang paling indah.. sebab hati kita terasa tidak sabar untuk berjumpa dengan pilihan Allah khas buat kita...kalau ada jodoh pasti tak kemana, ye tak???

key point is... pasakkan cinta yang mendalam dulu kepada Allah... InsyaAllah jika kita jaga hak Allah, Allah juga akan jaga hak kita... moga kita terus kuat dan sabar menjalani ujian dan cabaran di dunia yang penuh liku ini... jangan mengalah eh! Allah kan ada... Saya doakan yang terbaik juga buat sahabat2 luar sana yang sedang mencari.. moga dipermudahkan dan diberkati... Allahumma Aaminnn~

Nah, saya share sikit gambar kami... mohon doakan kebahagian kami dunia dan Akhirat deh.. Jazakumullah Khaira Kathira.. ^^








Wednesday, June 11, 2014

Sedar

Assalamualaikum semua....  how ur day???? hopefully, nice.. walaupun kadang kala kita dirundung masalah.. but hakikatnya bukan kita sorang je rasa macam tu kan... so, dont worry.. Allah kan ada... kita ajukan aje segala masalah kita padaNya... ha, senang kan..

Apa yang orang lain komen kan tentang awk... sebenarnya komen itu berbalik kepada dirinya TANPA dia sedari... so, just be positive. Selagi mana perbuatan mereka tidak mengganggu gugat hubungan kita dengan Allah & sesama manusia lain.. just ignore dan doakan kebaikan buatnya.

Saya bukannya apa, hari tu saya pi surau dan tetiba ternampak kelibat seseorang... sedang menangis.. yang kagumnya dia baru lepas solat dan saya nampak dia betul-betul mengadukan masalahnya pada Allah... SubhanAllah, akrabnya dia dengan Allah.. membuatkan saya rasa jelous. Bukan senang nak nangis dan lebih-lebih lagi nak menghadirkan perasaan sayu dan rindu pada Nya.. Allah, terasa selama ini hati ini leka.

So, lepas ni saya akan cuba menguatkan hubungan dengan Allah serta sesama manusia lain.
# biarkah hati terluka, tapi jangan melukakan hati orang lain#

> Isyqi nak Mohon maaf kepada semua... tak kisah la salah apa pun, yang penting korang maafkan ea... =)
> Selamat beribadah di bulan Ramadhan nanti... jgn bazirkan masa... coz tempoh untuk kita hidup kat dunia ni pun semakin singkat... hargailah.. ^_^