Saturday, May 12, 2012

seputih salju ( part 6 )

Setelah sekian lamanya meninggalkan kampung halaman tercinta, akhirnyaYasmin dapat juga menjejakkan semula kakinya di tanah air tercinta. Begitu meriah sekali sambutan yang diberikan oleh keluarganya dalam menghargai kepulangannya setelah sekian lama tidak bersua muka.Turut hadir di KLIA adalah sahabat karibnya di sekolah lama dahulu, Sufiyya. Memang tidak dapat disangkal lagi, sahabatnya sufiyya memang seorang yang manis dan menarik sejak dulu lagi. Tidak berubah sedikit pun sahabatnya itu sehingga kini.


Di rumah , Yasmin banyak menghabiskan masa dengan ibu bapanya. Yasmin adalah anak perempuan tunggal dalam keluarganya. Tidak hairan jika ayahnya akan melebihkannya dalam segenap perkara. Segala permintaan anak perempuannya itu pasti akan ditunaikan. Sebenarnya, kepulangan Yasmin ini telah dirancang awal lagi dek kerana dia mempunyai satu perkara besar untuk ditunaikan.


3 Bulan sebelum Pulang ke Malaysia, Yasmin telah dilamar oleh seorang lelaki yang tidak disangka-sangka. Ya, pasti jika diberitahu kepada keluarga dan sahabatnya, pasti mereka sukar untuk mempercayainya kerana Yasmin terkenal dengan kekerasan hatinya untuk memberi cinta kepada seorang yang bergelar lelaki. Tetapi itulah jodohnya yang di tetapkan oleh Allah. Tetapi, siapakah jejaka yang telah berjaya meyakinkan Yasmin itu???


Lelaki bertuah yang sentiasa kekal di hati Yasmin itu adalah Yusof Bin Abdullah. Ya, dialah jejaka itu. tapi bagaimana pula mereka boleh berjumpa?? ramai yang mempertikaikannya terutamanya sufiyyah, sahabatnya yang sama sekolah dengan Yusoff. 'bukan kah Yusof di Jordan? bagaimana boleh berjumpa?' soal Sufiyyah dalam hati yang sayu. Sufiyyah sudah lama memendam rasa kasih buat lelaki bernama Yusof itu. Malah, rasa kasih itu telah subur sejak zaman dibangku sekolah lagi.  Sufiyya bagaikan stalker yang misteri, sentiasa memerhati 'secret admire' nya itu. Alangkah sedih dan pilu hatinya pabila mendengarkan berita itu.


Ketika itu, keluarga Yasmin semuanya gembira mendengarkan berita itu. Mereka seolah-olah terus merancang tentang tarikh dan persiapan pernikahan Yasmin. Hanya Sufiyyah yang mendiamkan diri. Air matanya hampir tertumpah ke bumi menahan sebak di dada. Betapa sedihnya hatinya ketika itu. Masakan tidak..Sufiyyah teramat cintakan Yusof sehingga di setiap akhir sujud solat hajatnya, pasti akan mendoakan keselamatan dan kebahagiaan lelaki itu dan memohon agar suatu hari Yusof berjaya menjadi miliknya. Tetapi.... apakan daya, Allah lebih mengetahui soal perkara ini.Dia perlu redha akan itu.


Manakala Yasmin, dia terus panjatkan syukor pada Allah berulang-ulang kali kerana melembutkan hati kedua ibu bapanya dan sekaligus memudahkan soal jodohnya. tidak sia-sialah dia sentiasa berdoa dan solat sunat khas untuk memudahkan jodoh. Empat bulan yang lalu di Rusia merupakan waktu Allah menguji Yasmin dengan ujian cinta manusia yang maha hebat, Yasmin keliru yang manakah dikatakan cinta yang didasarkan kepada Allah. Sungguh, baginya, ujian cinta dalah ujian terhebat yang pernah dia alami. 


Ya, Pada mulanya Yasmin mendapat lamaran daripada Haikal melalui abang angkatnya, Sufian. Malah, Yasmin mempunyai memang tertarik dengan Haikal kerana kebaikannya yang payah untuk Yasmin membalasnya. Kebaikan Haikal memang tidak akan dapat ditandingi oleh mana-mana lelaki pun. Tambahan, Haikal memang kacak, pandai dan Bijak tetapi soal agama, Yasmin sendiri bingung mengapa ada sesuatu yang menghalangnya untuk menerima lamaran jejaka yang bernama Haikal Bin Mohd Faizal. Disaat itu, Yasmin banyak menghabiskan masa bersama kekasih agung.. Allah S.W.T. Yasmin sentiasa bermunajat dan memohon petunjuk yamg manakah terbaik buat dirinya.Dan Istikharah menjadi saksi permohonan petunjuk dari yang Esa.






Yusof?? ntah macam mana dia boleh muncul kembali. Namun, dialah yang muncul dalam setiap mimpi tidurnya, memikirkan kenangan lalu bersamanya membuatkan Yasmin lupa segala masalah. Setiap kali makan akan cepat terasa kenyang dan setiap kali ujian  tiba hatinya terasa tenang luar biasa. sepertinya ada sesuatu antara mereka. Walaupun begitu, Yasmin menafikannya kerana mustahil baginya untuk bertemu semula dengan lelaki yang pernah menambat hatinya sewaktu di sekolah dulu. 'Erm, mungkin sebab aku banyak tengok Fb orang kot, asyik2 ternampak statement dia.. kalaulah dia tahu aku tengok Fb dia.. kompem dia terkejut, nasib baiklah dia xtaw profile aku', gomel Yasmin dalam hati. Mungkin Allah ingin menguji sejauhmana keimananku dengan mendatangkan ujian cinta.


Suatu hari yang tenang lagi indah, Yasmin bersama sahabatnya fatin berjalan menuju ke masjid untuk menunaikan solat berjemaah. Sungguh, Bumi Allah itu luas. Luas-luas Bumi Allah ini, Yasmin juga ternampak sesuatu yang tidak disangka-sangka,iaitu kelibat seorang jejaka.  'Eh, macam kenal je, Ya Allah.. adakah ini jawapannya??? Allahu Allah.. Besarnya kuasamu sehingga mampu menemukan dua insan yang jauh, Allahu Rabbi" bisik Yasmin dalam hati.Ketika itu, jantung Yasmin semakin berdegup kencang seperi gendang yang diketuk bertalu-talu.


Tanpa sedar, Yasmin sudah pun berada dihadapan jejaka itu, " Assalamualaikum, sorry for interupt, are u Yusof Bin Abdullah ??" soal Yasmin dengan yakin. pemuda itu sambil tersenyum manis dan menyoal kembali " Waalaikumsalam.. Eh, awk...Yasmin.. SubhanaAllah... ".Suara Yusof nampak menggetar, mungkin kerana kaget. Buat seketika mata mereka bertaut lama.Suasana ketika itu sangat sejuk ditambah pula dengan salji yang turun membasahi mereka. Yusoff tanpa sedar memakai kasut yang berlainan jenis rupanya.  Tanpa disedari, seorang pak cik menegur Yusoff untuk meminta kasutnya dipulangkan. Alangkah malunya Yusof ketika itu terutamanya berlaku dihadapan gadis idamannya, maka bertambahlah kemaluannya itu.


Sebenarnya, Yusof memang berhajat untuk berjumpa dengan Yasmin di Rusia walaupun kedatangannya ke Rusia hanyalah untuk menjenguk uminya yang sedang sakit dan mendapat rawatan disitu atas tajaan kawan lama Ayahnya yang telah meninggal dunia. Sungguh, Mereka memang sukar untuk mempercayainya kerana mustahil untuk mereka berjumpa kembali. Namun Allah telah menetapkannya di Luh Mahfuz lagi bahawa mereka berdua pasti akan bertemu cinta pertama mereka di situ...... Haikal Bin Faizal??? bagaimana pula dengannya, pastinya hatinya kini hancur.. Tetapi setiap insan pasti punyai cerita cintanya tersendiri... nantikan  ......





No comments:

Post a Comment