Wednesday, October 3, 2012

waaa.. MALUnyer... ^^

Perasaan malu itu suatu anugerah yang Allah berikan kepada manusia. semestinya, golongan yang mendominasi sifat ini adalah kaum hawa... kaum hawa memang tidak dapat dipisahkan dengan sifat pemalunya.. amat pelik lah jika seseorang muslimah ataupun wanita itu tidak mempunyai perasaan malu sedikit pun... ini menunjukkan bahawa wanita yang punyai sifat pemalu itu adalah wanita yang bermaruah serta mampu menghalang dirinya daripada melakukan perkara yang terlarang...



Sifat malu dapat menghalang seseorang daripada melakukan perkara yang terlarang dapat dibuktikan dalam sebuah hadis yang diriwayatkan dari Imam Bukhari yang bermaksud :

" Dari Abu Mas'ud Uqbah bin Amr al-Anshary al-Badry Radhiallahuanhu, dia berkata : Rasulullah S.A.W bersabda : Sesungguhnya ungkapan yang telah dikenal orang-orang dari ucapan para nabi terdahulu adalah : Jika engkau tidak malu , perbuatlah apa yang engkau suka " .

Maka, ini jelas menunjukkan sifat malu itu adalah sifat mahmudah yang perlu ada dalam diri setiap insan yang bergelar muslim. Bukan sahaja untuk wanita, tapi untuk kaum adam juga.. Namun begitu, kita seharusnya meletakkan sifat malu ini pada tempatnya... janganlah menyalah gunakan pada tempat yang tidak perlu seperti dalam melakukan perkara2 yang baik dan dituntut. Contohnya, dalam soal menuntut ilmu dan bertanya.

Saya teringat satu peristiwa dimana saya dihimpit dengan perasaan malu yang teramat sangat.. Hanya Allah sahaja yang tahu betapa malunya saya ketika itu.. ^^ Peristiwa ini berlaku ketika saya dan rakan2 menjalani kuliah Hadith bersama.. Sedang kuliah sedang berjalan, tetiba pensyarah yang sedang mengajar batuk seperti hendak mati katanya. saya dan sahabat disebelah terasa simpati dengan ustaz, lalu sahabat saya itu mengeluarkan wang sebanyak RM 1 dan diberikan kepada saya... Allahu Rabbi...

Pada mulanya, Saya ingatkan dia yang nak volunteer belikan air untuk pensyarah.. Tapi, lain pula jadinya.. dengan air muka nya yang penuh pengharapan.. maka, saya mengalah juga untuk keluar membeli hanya sebotol air buat 'guru' saya itu.. saya tahu bahawa pensyarah saya sedar yang saya ingin keluar membelikan air untuknya... tetapi makin disakat lagi saya sebelum saya melangkah keluar dari dewan kuliah tersebut...

Setibanya saya melangkah masuk semula ke dewan kuliah tersebut, tanpa disangka-sangka suara yang kuat dari semua pelajar menyambut saya... terasa semua mata yang ada dalam kuliah itu tertumpu kepada saya... ditambah pula dengan senyuman ustaz yang menambahkan rasa malu saya waktu itu...ALLAHU AKBAR.... malu yang teramat sangat.. dalam hati tertanya-tanya... 'apalah yang ustaz cakap sampai jadi mcm ni'.. huhu~ xpernah saya alami peristiwa seperti itu sebelum ini..

Saat itu, saya husnul Zhan je dengan semua.. sambil mempercepatkan perjalanan ke tempat duduk saya yang asal.. xsemena-mena, saya dapat panggilan 'woman in Black' oleh ustaz... tidak hairanlah kerana waktu itu, saya berpakaian semuanya hitam.. hee~

Saya rasa peristiwa ini mengajar saya erti malu yang sebenarnya.. agak2 nya malu seperti ini bertempat x?? tepuk dada tanya iman deh... Saya mengharapkan rasa malu saya itu bukanlah suatu yang akan merugikan saya pada waktu kelak... InsyaAllah~



JOM, kita pupuk sifat malu yang diredhai Allah...
Sesungguhnya, ini hanya peringatan buat diri saya yang kerdil ini serta sahabat2 yang lain.. InsyaAllah~ ^_^


1 comment: