Saturday, December 7, 2013

Manusiakah aku?

Banyak perumpamaan yang dikaitkan dengan kehidupan manusia. Manusia yang telah diciptakan Allah mempunyai banyak ragam dan warna... masing-masing tenggelam dalam arus kehidupan dunia masing-masing.

Terkadang ku terfikir... apa hebatnya manusia??? Hanya satu jasad yang diciptakan dari tanah.. mudah lupa.. mudah alpa... tersangatlah hina kerana tanah itu dipijak-pijak... sedihnya. Namun, terasa sangatlah pelik manusia yang tidak ingat asal usulnya... terus dibuai oleh nafsu serakah yang bakal menuduhnya di alam yang penuh derita.

Bukankah aku juga manusia???

Ya, aku manusia..

Namun, aku manusia yang sedar dan punya harga diri.. yang tahu mana baik dan buruk untuk agamaku... tidak mencampur adukkan isme-isme dalam fahamanku... sebab itu aku suburkan jiwaku dengan ilmu.. agar aku tidak tertipu dengan keindahan dunia yang penuh dusta... tapi, aku tak mahu berseorangan... aku mahu bersama saudara-saudaraku yang lain menuju jalan yang haq... jalan yang Allah redhai... jalan yang terang lagi lurus... yang menjamin kebahagiaan di pengakhiran nanti...

Aku mahu menjadi tanah yang mampu memberi sumbangan kepada yang lain untuk memajukan diri... yang tidak pentingkan diri... yang sentiasa merasa rendah diri walaupun dirinya sebenarnya paling penting di bumi ini... mana mungkin makhluk boleh hidup tanpa tanah...yang mampu memberikan mereka meneruskan hidup dengan lebih selesa... bukan kah begitu???

Aku sedih melihat dunia masa kini... lebih leka dan alpa dengan hiburan... terlupa akan matlamat yang lebih penting dari itu... buktinya hanya di depan mata kita... dalam diri kita sendiri... Astaghfirullah... terlalu banyak dosa kita tanpa kita sedari.. bagaimana kita akan menjadi mukmin yang cemerlang jika masih di tahap ini... lagi mustahil kita dapat bersama saudara-saudara kita yang lain... inilah akibatnya menjadi tanah yang tidak sedarkan diri...

Masih lupakah kita???

Walaupun kita manusia yang Allah ciptakan daripada tanah yang dipandang hina oleh iblis dan makhluk lain... Allah masih memuliakan kita dengan akhlak dan akal yang mana tiada suatu benda pun dapat menandingi kehebatannya... Sehinggakan semua makhluk yang Allah ciptakan di muka bumi ini turut merasa cemburu..
Malangnya, hanya manusia yang berfikir sahaja yang sedar... di manakah tahapnya di sisi Allah 'Azza Wa Jalla...

Dengan melihat alam sekeliling kita sebenarnya kita mampu koreksi serti muhasabah diri kita... jika kita masih sama tahapnya dengan haiwan dan tumbuh-tumbuhan di sekeliling kita, jadi kita sebenarnya siapa???? kita yang menghina diri kita sendiri... kerana pilihan ada di tangan kita...

Mari kita berfikir sejenak serta melafazkan zikir kepada-Nya...Siapalah kita???

No comments:

Post a Comment