Sunday, January 15, 2012

Seputih salju ( part 2 ) ^^

Tatkala Yasmin mendengar pertanyaan sahabatnya itu, hatinya jadi tidak menentu, lalu terdetik dihati dan mindanya, wajah seorang lelaki yang berjaya menarik hatinya yang keras itu... "huh, kenapa dia??" ucap Yasmin dalam hati." Ya Allah, mengapa dia slalu muncul dlm hidup-ku, kuatkan lah aku Ya Allah, hanya Engkau yang aku cintai", berdoa Yasmin dalam hati.

Fatin : Min, apa yg awk menungkan tu?? Ha, lebih baik gtaw. Kalau x, siapla... huu~ ^_^

Yasmin : Allah.. ( sambil mengusap-usap muka nya yg x berpeluh ).. ish, awk ni fatin.. terkejut sy.. erm... jom makan ais-krim nk? dh lama xmkn ais-krim sambil sembang2 kn?? huhu~ ^^

Fatin : awk saje je tukar topik... xpe2.. klu sy dpt taw jagalah~

Yasmin : erm, xda apa2 lah.. klu ada, dh lma sy crita kt awk... Sungguh !! dh, jom2~

Fatin : erm, yela..

Fatin tahu yang sahabatnya itu ada menyembunyikan sesuatu dari pengetahuannya. Masakan tidak, sudah lama dia mengenali sahabatnya itu. Pernah sekali seorang muslimin menanyakan status Yasmin dan ingin melamarnya, tetapi setelah diselidiki ... Yasmin menolak dek kerana muslimin itu dah da tunang di Malaysia. Perkara sebegini pun Yasmin berkongsi dengannya, xkan benda2 lain yang sama waktu dengannya pun Yasmin xnk kongsi.. " erm, apa ea yg bermain di fikiran Yasmin td ?? nk kata masalah keluarga, xda plak dengar, masalah gerak kerja?? ok je tgk... knapa ea Yasmin termenung td?? hurmmm..." gumam Fatin dlm hati.

DI RUMAH:

Yasmin ditugaskn untuk masak makan malam  kerana ramai housemate nya yang lain penuh dengan jadual kuliah dan tugasan di wad latihan sehingga terpaksa pulang lewat sedikit dan Yasmin sememangnya free setiap hari Rabu. Selalunya mereka akan makan dalam dulang ramai2. Tapi, oleh kerana hanya Yasmin di rumah, dia terpaksa menunggu sahabat2 nya yang lain. Sebelum itu, Yasmin telah membersihkan semua sudut dan tempat di rumah itu termasuklah bilik air. Bagi Yasmin, sesiapa yang mencuci tandas umpama dia mencuci hatinya yang kotor kerana dosa. Dia pernah mendengar kata-kata itu daripada guru sekolahnya dulu.

Yasmin sering teringat akan nasihat guru-gurunya yang selalu mengambil berat tentangnya. " Yasmin, belajar jauh2, jgn lupa kat cikgu pulak eh.. contact2 la slalu.."... teringat juga Yasmin akan nasihat daripada ustazah kesayangannya : " Yasmin , jaga amanah Allah buat awk elok2 ea, diri dan maruah awk itu amanah dari Allah buat awk, awk kena jaga elok2 termasuklah hati awk itu, jgn benarkan apa2 pun merosakkannya mahupun mengotorinya". mengalir air mata Yasmin tatkala tebayangkan raut muka dan kata2 ustazahnya itu.
Sehingga sekarang Yasmin masih berhubung dengan guru-gurunya walaupun sudah jauh terpisah, baginya sekali guru mengajar.. dialah guru buat selamanya... "Tanpa guru, siapalah aku pada hari ini"~ " erm.."

Sementara menunggu sahabat2 yang lain, Yasmin sempat untuk membuka email. Hajatnya hanya mahu update gerak kerja program musim sejuk anjuran persatuan Mahasiswa Malaysia yang akan berlangsung xlma ag tetapi satu email telah mengganggu ketenteraman hatinya... " ah, dia lagi"... "xda orang lain ke dia nk bg tazkirah2 cintan mcm ni??"... Yasmin termenung sendirian.. " Kenapa aku marah??? dia xbuat salah apa2 pn... knapa Yasmin?? adakah engkau .... btol2.... ja..jatuh.. hati padanya??? "... "owh, tidak !!!... Ya Allah.. Bantulah Hamba-Mu yg lemah ini"...

* NANTIKAN SAMBUNAGNNYA BERSAMA~

Pengajaran:


  1. Bersangka baiklah dengan sahabat kita walaupun sebenarnya dia ada rahsia yang tersembunyi disebaliknya.
  2. Tolong-menolong lah antara kamu... klu kwn2 bz da kelas or something... kte tolong mana yg patut.. kemas umah k or anything.. hee~ ^_^
  3. Jom kejar cinta yg Abadi.. ^^







No comments:

Post a Comment